Du er her
Boganmeldelse: Sult i Paradis – opgøret med mageligheden Bøger Business 

Boganmeldelse: Sult i Paradis – opgøret med mageligheden

Rasmus Ankersen “Sult i Paradis – opgøret med mageligheden” handler om, hvordan man kan eller bør skabe en virksomhedskultur, hvor medarbejderne altid kæmper, som står de på en brændende platform, og skal redde virksomheden.

Ankersen skriver, at en virksomhed med stor succes er kun kort fra stor katastrofe. Fx. Nokia, der tabte markedsandele fra 50 % til 3 % på 3 år, fordi nogen opfandt en iPhone. Nokia tog det ikke seriøst, de troede, at de var for store til at blive truet.

I bogen nævnes et eksempel med LEGO, der illustrerer, at LEGO har et andet mindset end Nokia.

LEGO benytter sig bl.a. at Net Promotor Score. NPS er et kundeanalyse redskab, der måler, hvor tilfreds du som kunde angiver, at du er med LEGO i dag fx. hvis du har ringet til deres kundeservice.

LEGO har en score på 85% hvilket er en meget høj tilfredshedsscore. Det siges, at 65% ville gøre mange virksomheder glade. Hos LEGO er man så ikke tilfreds med at konstatere, at kunderne er tilfredse. Man undersøger til bunds, hvorfor, hvad og hvornår.

Når de har Mystery Shopper på opgaven, så er scoren lavere. Når LEGOs egne medarbejdere skal bedømme tilfredsheden ud fra båndoptaget kundeopkald er scoren også lavere. Så de konkluderer, at forbrugerne rater ikke deres oplevelse så kritisk, som de måske burde.

Fordi.

Der synes at være en underliggende goodwill, som gavner LEGO, også når de måske burde være lidt bedre.

Fænomenet kaldes for “Halo- effekten”

En mekanisme der optræder, når vi ser noget positivt i et brand eller et menneske, så har vi svært ved at dæmpe det igen.

Vi rater højt!

Hos LEGO stoler man ikke længere blindt på deres NPS. De har erkendt, at selvom kunderne rater dem højt på en given situation, kan der være faktorer der gør, at de stadig kan forbedre sig.

Ankersens pointe er selvfølgelig, at LEGO gør det godt. Nokia kvajede sig.

Bogen samlet set

Bogen har ligget nummer et på Børsens bestsellerliste.

Det forstår jeg godt.

Det er ved at være mange bøger siden, at jeg læste den, men jeg tænker ofte på den, da flere pointer giver grund til refleksion langt ind i fremtiden.

Personlig bliver jeg lidt træt, når folk fortæller LEGO historien. Den er fortalt så mange gange. Her er det dog blot én ud af mange virksomhedsfortællinger og historien står lysende klar for mig, da det fascinerer mig, at LEGO undersøger deres succes lige så intens som deres fiasko. De vil forstå 360 grader rundt. Derfor giver det jo god mening, at nævne de jyske konger igen og igen.

Med 200 sider er den hurtig læst. Den er bygget med business case fortællinger. Der er “hands on” eksempler, fra virksomheder vi kender, pointen er til at forstå og bogen bliver ikke kedelig.

Vil jeg anbefale den?

Ja helt sikkert.

Læs den selv eller giv din business-ven, din chef eller kollega den i gave. Folk med lederansvar finder måske endda inspiration til handling?

Del indlægget og fortæl hvad du læser om

Flere indlæg af samme slags

Hvad mener du?