Du er her
Loyalitet: tre ting Disney gør for at skabe loyalitet Business Customer Experience Oplevelsesøkonomi 

Loyalitet: tre ting Disney gør for at skabe loyalitet

Loyalitet er værdifuld også i forretningslivet. Faktisk bruger vi ret mange ressourcer på at skabe loyalitet, både hos kunder og ansatte. Disney er verdensmestre i loyalitet i forhold til deres kunder. De har især fokus på tre ting, læs med her og bliv inspireret.

1. Personlig betjening

Cast members (det kaldes Disney ansatte) har den vigtige opgave at skabe personlig kontakt til gæsterne. Vi mennesker er sociale, og tiltrukket af menneskelig interaktion, derfor er det en høj prioritet i Disney empiret, at personalet har en positiv kontakt med gæsterne, hvor de viser, at de er villige til at opfylde dit ønske og gå ekstraordinært lang for at dette måtte ske.

Den personlige kontakt skaber tillid, derfor er den vigtig.


2. Magical Moments

Minder er essensen af Disney brandet. Derfor har de opfundet “Magical Moments” begrebet. Det er et greb, der tillader de ansatte at tage en rutineopgave, såsom en pakkelevering og gøre det til noget særligt ved at tildele en “Guest for Hour” certifikat. De har også lov til at improvisere en hula hoop fest, hvis det giver mening og vil skabe et Magical Moments for gæsterne.

 

3. Værdisættet

Relationer styrkes når gæsten oplever, at hans eller hendes personlige værdier er på linje med værdierne i virksomheden. Derfor er Corporate Social Responsibility ikke bare en vigtig del af forretningen, men en kommunikeret del af forretningen.


Kilde og billede fra Disney Institute

Note: Disney ansatte kaldes Cast members – et udtryk Walt Disney har fra teaterverdenen, hvor man castes til at spille en rolle. De ansatte i Disney er “castet” til at skabe oplevelser og skabe en verden af magical moments uanset hvilket job de udfører. I tråd med oplevelsesøkonomiens grundtanke om at sætte en scene og lade de ansatte “spille en rolle” der er designet til at skabe gode kundeoplevelser.

Del indlægget og fortæl hvad du læser om

Flere indlæg af samme slags

Hvad mener du?