Du er her
Gamification: Reality – worst game ever.. Business 

Gamification: Reality – worst game ever..

Hvis du lige som jeg, har været der, hvor man i månedsvis knokler med beregninger, data, konkurrent analyser, strukturændringer og nye forretningsplaner og endelig… Endelig får sammensat en strategi, der skal præsenteres for bestyrelsen og på en hel almindelig tirsdag for medarbejderne. Du ved sådan én dag hvor nogen skal gå tidligt, nogen var syge og andre tænkte måske mere på, om de skulle køre direkte hjem eller til squash efter arbejde.

Du præsenterer begejstret den nye strategi, fordi den giver så meget mening, og det bliver så spændende. Udfordringen består så i, at du, og muligvis det øvrige lederteam, er de eneste, der er begejstret.

I er muligvis også de eneste, der forstår formål, forandring og next step. Ledelsen har brugt måneder på at forstå og udvikle strategien. Den samme tid kan selvsagt ikke bruges på, at få den implementeret blandt medarbejderne.

Det er skidt.

Hos Deloitte har man fundet en god løsning på den udfordring. Det er den, jeg har følt mig så inspireret af, at jeg vil fortælle den videre her.

De “gamer” den nye strategi ind.

De tilfører spillemekanismer til ikke-spillende miljøer, som det benhårde forretningsliv ofte er.

Virker det useriøst?

 

40% of Global 1000 organization will use gamification as primary mechanics to transform business operations.
-Gartner-

 

Har du børn?

Så ved du måske at den bedste måde at lære børn nye færdigheder, er gennem leg. Det ændrer sig ikke nævneværdigt, fordi man er blevet voksen.

Gamification kan du med fordel bruge i dine marketingstrategier.

Det har jeg selv haft succes med, men jeg har ærligt talt ikke tænkt over, at den også kan bruges som et internt værktøj, når man vil uddanne medarbejderne i nye færdigheder og som et organisatorisk værktøj i en transformationsproces.

gamification1

Det har konsulenter fra Deloitte haft succes med hos fx Maersk Line, Hempel, DSB og PFA.

hempel_gamification

 

Øvelsen består i at udvikle et spil eller en quiz, der tager udgangspunkt i den viden, du ønsker at forankre blandt medarbejderne. Tilfører du så spillemekanismernes glæder, så som spænding, udfordring og muligheden for at vinde præmier – så spiller det.

Gør som Maersk Line, der lagde op til den store medarbejderdyst ved at kommunikere score og spillerstatus på den store kantineskærm.

Hvem vil ikke gå efter at eje håneretten?
Hvem vil ikke være drevet af, at kunne vise én gang for alle, hvem den kvikke i teamet i virkeligheden er?

Til det seminar jeg var til hos Deloitte for at høre om metoden, fortæller de os, at de med dette værktøj har været i stand til at gennemføre radikale strukturforandringer i store globale virksomheder på halv tid i forhold til den estimerede tidsberegning.

Værdifuldt er det også, at Gamification kan modvirke “The forgotten curve” Du ved tiden efter, hvor du lærte noget nyt, og så der – hvor du nåede at glemme det igen, fordi presserende sager trængte sig på og skubbede andet ud.

Repetion hjælper hukommelsen.  Spillets levetid forlænger tiden, man beskæftiger sig med indlæringen og på den måde øges tiden og indlæringskurven bliver konstant og dermed forankret.

 

theforgottencurve

 

Metoden blev præsenteret af David Heilmann fra Deloitte Digital og alle billeder i indlægget er fra Deloittes præsentation.

 

 

– Game Over –

 

 

Del indlægget og fortæl hvad du læser om

Flere indlæg af samme slags