Du er her
Forbrugerne adblocker dig, men de vil bære din logo t-shirt Branding Marketing 

Forbrugerne adblocker dig, men de vil bære din logo t-shirt

Vi lever i en reklameforskrækket verden, hvor brands er stormbølgen, der forsøger at bryde gennem porten, mens forbrugerne vægrer sig med diger og dæmninger. Lidt længere nede af kanalen er der en åbning. Den hedder lige nu fede logo t-shirts – dem slipper vi ind, og bærer med stolthed, hvis de altså fortæller en god historie.

Forleden i Go´Morgen Danmark bemærkede jeg, at filmanmelderen havde en New York Times logo t-shirt på. Samme aften havde Anders Lund Madsen en NASA t-shirt på i “Quizzen” med Signe Molde på DR2. Den bar han også i februar i “Live fra Bremen”, det ville jeg også ha´ gjort, for det var den dag NASA kom med breaking news fra rummet.

I årevis har vi nægtet at gå med t-shirts, der bærer andres budskaber, den trend er nu vendt.

Ny Trend

Denne sommer kommer det til at boome med logo t-shirts og statements t-shirts.

Det startede sidste sommer, hvor MUFF 10 lancerede en grøn Carlsberg sweatshirts. Den forvirrede alle, for MUFF10 havde intet med Carlsberg at gøre. Historien lyder, at de ikke engang havde spurgt Carlsberg om lov til at bruge deres logo. De syntes, at det kunne være fedt at lave en Carlsberg sweatshirt og danskerne syntes åbenbart, at det kunne være fedt at gå med den.

Godt for Carlsberg.

Så glem at bruge 150 mio kr.  på en brandingvideo med Mads Mikkelsen (den var ellers også god), når man kan få ægte engagement, og denne omgang var på MUFF 10´s regning.

Balenciaga og Ikea

For nylig lancerede Balenciaga en ny taske, der var inspireret af Ikea posen.

Ikea var heldigvis ikke lang tid om at få noget god PR ud af det, og gad vide, om de ikke sælger ekstra mange blå poser i år? Læs historien på Mashable her

Men faktisk så vi allerede sidste år på Instagram, danskere der var kreative med Ikeaposen og designede fede ting.

Billedet er fra Anders Hemmingsens Instragram profil i maj 2016

I mange år har det været et no-go at gå med reklametøj, men nu er der en dør, der åbner sig i en verden, hvor vi ellers er meget reklameforskrækket.

Så hvor vi i det ene univers, absolut intet vil have med reklamer at gøre, så bærer vi det selv frem i et andet univers.

Vi vil altså gerne flashe vores kærlighed til de brands vi identificerer os med, og som giver os et sjovt budskab, et image eller en god historie at fortælle verden.

Virksomhederne burde gribe denne trend

Jeg ser en oplagt brandingkampagne for alt fra Mercedes, Aalborg by og til Sunlolly. Den vil kunne vinde med stærk brugerinvolvering og engagement.

Men Hey..vi kommer til at tænke lidt ud af boksen, for forbrugerne går ikke med hvad som helst, og det kræver nok et fedt retro brand, at være lige så heldig som Carlsberg, hvor andre løfter opgaven for dig. Men hvorfor tænke i begrænsninger, når der findes muligheder?

Så har du et budskab, der egner sig godt til Roskilde Festival, Folkemødet eller stranduniformen? Så er der her en mulighed på lavt budget.

Del indlægget og fortæl hvad du læser om

Flere indlæg af samme slags

Hvad mener du?