Du er her
Boganmeldelse: White Hat UX – The Next Generation in User Experience Bøger Customer Experience 

Boganmeldelse: White Hat UX – The Next Generation in User Experience

Bogen er skrevet af Trine Falbe, Kim Andersen og Martin Michael Frederiksen.

UX – står for User Experience. Bogens pointe er, at det er en team disciplin for til syvende og sidst er produktet – det vi sælger – en brugeroplevelse. Derfor er denne bog toprelevant både for virksomhedens håndværkere og for mesteren-himself.

Den er relevant for topledelsen, fordi den handler om værdier og ledelsesfilosofien i den vækststrategi, som vi alle taler om – customer experience. Metoden i customer experience, kommer fra UX-folkets måde at arbejde på. Tankegangen er nået C-level, og det er derfor, at jeg selv lærte customer experience at kende uden at ane, at det var en metode UX´eren har introduceret. Customer Experience er altså ikke konsulenternes geniale opfindelse. Det er en afprøvet metode fra gulvfolket – det er derfor, at den virker. No bullshit.

Bogen handler om værdier, hvilke arbejder vi efter? Vælger vi “The dark side” “Grey” eller “White” i vores metoder til at skabe salg og kunder?

Nåå, ja så siger vi alle, vi er jo sådan nogen, der driver ærlig forretning. Men bogens eksempler vil give dig anledning til refleksion uanset om du arbejder i salg, marketing, IT eller i ledelse.

Er vi nu også så transparente, ærlige og brugervenlige, som vi selv går og tror? Eller er det kun,  når det gavner vores salg? Fx gør vi det nemt at købe, men svært at afmelde sig nyhedsbrevet. Tænker du også på Matas nu?

Bogen handler om “White hat”, “Grey Hat” og “Dark Hat” oplevelser. Måske kender du termerne i forhold til SEO, men de kan fint anvendes i forhold til design også, mener bogens forfattere.

White Hat

White Hat er de gode brugeroplevelser, der skaber glade kunder og gode resultater. En White Hat gør følgende:

1: Identificerer de 10 vigtigste bruger-flows
2: Måler konverteringsraten
3: Måler på klik og reloads på hver eneste flow
4: Re-designer flows, så de bliver mest mulige simple
5: Måler konverteringsraten – igen

Grey Hat

Grey Hat er mellem zonens oplevelser. Grå, fordi det ikke er gode brugeroplevelser, men intentionen er ikke ond. Det skyldes oftest mangel på kompetencer, eller fejl du vil rette, når du finder dem. Fx døde links.

Black Hat

Black Hat er de manipulative designs, som er designet til at få brugeren til at gøre nøjagtig det modsatte af intentionen. Det er fx, når du klikker på X-ikonet, så oplever du, at i stedet for at reklamen går væk, så åbner der sig en ny.

Eller når man eksempelvis fortæller, at man er en søgemaskine tjeneste, men i virkeligheden er en reklamevirksomhed. Eller når man, som Skype, har gjort det tæt på umuligt, at fjerne denne app fra computeren igen, når først du har downloaded den.

Bogen kommer med mange konkrete eksempler du kender fra din hverdag og viser dig forskellen på White og Black Hat.

Bliv opdateret på den digitale tidsalders nye termer

Vi bliver introduceret for nutidens organisationsdialekt, som netop stammer fra IT-folket. Det er ikke de samme termer, som vi lærer i salg- og marketingskolen, men det er sproget, du taler, hvis du vil være en del af udviklingen, uanset hvilken silo du er røget ind i.

Du bliver forklaret, hvad forskellen på Scrum og projektledelse er. Hvad Door Slam, Road Block, Friend Spam og Click Bait er – alle eksempler på Black Hat, og så får vi naturligvis også deres modsætninger fra White Hat.

Vi kommer rundt om begreber som Privacy Zuckering (brugerdata med skjult formål). Shitstorm og det modsatte Candystorm. Hvad forskellen på en Waterfall model og en Agil model er.

Vi får testmetoder og inspiration til gode testrapporter og kommer naturligvis rundt om designmønstre af både den hvide og sorte slags.

Når gode brugeroplevelser, eksekveres offline

Det er en “must-read” bog især for dig, der har noget med digital forretning af gøre – og det har vi jo alle.

Den er skrevet humoristisk, i øjenhøjde og så er den to-the-point. Lad mig understrege, den er virkelig ikke kun for UX´eren. Bogen er som en god Disney Film, både Frederik og Far finder mening og bliver klogere. Der er flere målgrupper til den.

Det er en “Walk The Talk – bog”, for der er naturligvis tænkt på brugeroplevelsen. Bemærk bogmærket – den blå silkesnor. Du bliver fri for at lave æseløre.

Der er resumé efter afsnittene, tydelige overskrifter der fortæller dig præcis, jordnært og uden for meget krea-spin, hvad næste afsnit handler om (nøjagtig som din call-2-action button bør være på dit website) og så er bogen en god æstetisk oplevelse.

Det gode design er medskaber af produktet, som jo er brugeroplevelsen. Nøjagtig som bogens forfattere indleder med at skrive.

Den er læst på en god lørdag eftermiddag, så også i det format er den ganske brugervenlig.


Læs også: Flere boganmeldelser? – de er lige her


 

 

 

 

Del indlægget og fortæl hvad du læser om

Flere indlæg af samme slags

Hvad mener du?