Du er her
Boganmeldelse: Help Marketing Bogen Bøger 

Boganmeldelse: Help Marketing Bogen

Hvis branding er Schweiz, så er Digital Markedsføring Kina. To gode lande, stærke på hver deres ting, men hvor bor fremtiden? og hvem er størst? Jeg er én af dem, der tror på, at digital marketing er den vigtigste disciplin at mestre i 2018 for salg og marketing ansatte. Denne boganmeldelse er skrevet med de briller på.

Engang i mellem underviser jeg på en af de videregående uddannelser i digital marketing. I år vil jeg tage Help Marketing Bogen med og anbefale eleverne at læse denne bog. Nu vil jeg fortælle dig hvorfor.

Help Marketing Bogen er en grundbog i digital markedsføring, i skrivende stund den eneste skrevet på dansk, der samler den brede horisont indenfor digital marketing.

Der findes folk, der stopper med at læse grundbøger, når de forlader skolesystemet. Men hvis du fx. er født et sted i halvfjerdserne, beskæftiger dig med salg og markedsføring og muligvis også er chef for nogen eller noget, eller bare har en ambition om, at i 2018 vil du finde ud af, hvad det der Digital Markedsføring er for noget, så er denne grundbog også for dig.

Hæng for Googles skyld ikke fast i en tro på, at grundbøger er et overstået kapitel.

5 ting jeg elsker ved denne bog:

1: Den er grundig ♥


Respekt for dem der gør sig umage.  ∞ Anita og Eric ∞ sender os rundt i den hel store sal, der hvor Digital Markedsføring danser tango med indholdsproduktion, data, algoritme, kanaler, konvertering, mål og psykologi.

2: Bogen er skrevet af hands-on folk ♥

Denne verden har alt for få bøger, der er skrevet af det udførende folk. Forskellen ligger i, at når det er håndværkerne selv, der skriver, giver de dig jordnære eksempler på det, de beskriver.

Eksempler du kan tage med dig og eksekvere på.

Jeg fik fx. en ny metode til at udregne et KPI på. Det er den slags, der ender med at gøre bogen værdifuld i den kommende hverdag.

3: En verden af specialister ♥

En ægte digital marketer, kan du genkende på ydmygheden, og ved, at han eller hun deler sin viden.

En person eller to kan ikke være specialist i det hele, det ved de “true hearted” – derfor er denne bog skrevet, med input fra adskillige specialister i Danmark.

⇒ Her giver bogen dig også en gave i form af inspiration til en “hvem er værd at følge – liste”.

4: Walk the Talk ♥

Bogen udkommer selvfølgelig ikke som en død statisk papir-ting. Men er naturligvis født med et digitalt univers og et tilhørende community, som du får adgang til ved køb af bogen.

Mange af de deltagende specialister, har bidraget med indsigter i Erics Podcast serie, hvor du kan høre mere, da bogen henviser til hvilket et podcast afsnit specialisten deltager i.

5: Rygraden – Den almægtige Google ♥
Er du også ca. 500 afsnit bagud på Google Akademiet? Så har denne grundbog en god fortælling til dig, omkring hvordan Google fungerer.

Det er naturligt nok, at Google fylder en del i en grundbog om Digital Markedsføring og for selv en Google-erfaren, er det en god og relevant gennemgang, af Den Almægtige Google.

De 3 vigtigste ting, denne bog lærer os om.

  • Søgeordsanalyse 
    Hvordan du laver sådan én og hvad du skal bruge den til?

En søgeordsanalyse er nutidens krystalkugle. Her finder du svar på, hvad dine kunder kalder dit produkt og hvad de leder efter, når du har noget relevant at tilbyde.

Når du har fundet den indsigt, kan du bruge det til at prioritere dit produkt-, indholdsvalg og fravalg. Denne analyse er én af de bærende bjælker i din digitale marketing strategi, hvis du altså vil arbejde med datadrevet markedsføring.

  • Sociale medier
    Som er vigtig i forhold til din digitale distributionstrategi.

Så hvordan får du det maksimale ud af de sociale medier? Hvad er forskellen på en Business Manager, en Annoncekonto og Power Editor?

Hvilke annonceformer findes der, niveauer i din kampagne, re-marketing og hvorfor Facebook på et område er mere intelligent end Google.

  • Mål, konvertering og salg
    Mit favoritkapitel.

Det er her, at digital markedsføring løfter sig i forhold til så mange andre discipliner. Du kan måle stort set alt. Når du kan måle, kan du styre og navigere. Så hvad bør du måle på? Som bogens forfattere skriver, lad vær´ at samle data, bare fordi at du kan. Led efter noget bestemt og brug så den indsigt, du finder.

Du får tips til hvilke målsætninger du kan sætte op, forskellige konverteringsmetrics kategoriseret som #Direkte (fx. salg eller mødebooking) og #Indirekte konverteringer (fx. tilmelding til nyhedsbrevet eller deling af indhold). Du får også en metode til at udregne værdien af din indsatser.

 

En Short Cut

Det kræver en bred horisont, at få overblik på det digitale marketinglandskab. Det er det, denne bogs forfattere har, og den viden deler de med os.

Du tænker muligvis, at en bog på 440 sider er ikke, hvad du vil kalde en short-cut.

Men.

Når du er færdig, har du, hvad der svarer til et grundkursus i digital markedsføring, som mindst er 30.000 kr. værd, og som du ellers ville have brugt 5 dage af 8 timer på.

Så det er faktisk en short cut.

Min anbefaling er, at læse den et kapitel ad gangen. Læs den med en computer ved din side og vær´ klar til at lave en digital afstikker, når du undersøger eksempler, eller bliver så inspireret, at nu vil du fx. bygge et nyt KPI system.


Om boganmeldelser på denne blog

At dele er en del af DNA´et hos en digital marketer. Derfor deler og anmelder jeg gode bøger.

Jeg anmelder kun bøger, der er faglig relevante i forhold til denne blog. Jeg tager ikke imod betaling, og jeg føler mig derfor ikke forpligtet til at anmelde bøger, som jeg ikke føler, er anbefalesværdige.

Jeg er mor og karrierekvinde, så tiden begrænser helt klart, det antal af bøger jeg får anmeldt.


Læs også:  Boganmeldelse: White Hat UX – The Next Generation In User Experience


Andre boganmeldelser finder du her ⇒ Bøger jeg læser

Del indlægget og fortæl hvad du læser om

Flere indlæg af samme slags