Du er her
Jeg fik en mail. Om innovaton og karriere. Business Innovation 

Jeg fik en mail. Om innovaton og karriere.

I går fik jeg en mail.

Den var fra en headhunter. Jens Ulrik hedder han.
Jens Ulrik har hjulpet mig igennem til to fede job for år tilbage.

Han skrev:

 

Den mail fik mig til at tænke lidt.

Tænke lidt over hvor vigtigt det er for ens karriere, at blive set, forstået og tildelt chancen på de rette tidspunkter i ens liv. For Jens Ulrik har ret, i det han skriver.

Næsten da.

For i virkeligheden var han nok ikke en lille brik, men en ret væsentlig brik for min karriere.

Man kan være nok så flittig, nok så dygtig, men vi er stadig afhængige af, at andre ser os, og derfor fører os hen, hvor vi kan gro og udvikle os.

Det kan være ens leder, der gør det, men det kan også være en headhunter.

Første møde
Jeg mødte Jens Ulrik første gang i 2011.

Jens Ulrik er én af de tunge headhuntere.

En af dem med mange års erfaring med bl.a. de tunge stillinger som bestyrelsesposter ect. Det fornemmede jeg godt, og spekulerede da også lidt på, hvorfor han syntes, at jeg var så interessant.

Til vores første samtale overraskede han mig, for modsat de fleste andre headhuntere talte vi meget lidt om mit CV.

Vi talte mere løst om brede emner, der afslørede vores approach og metoder til mennesker, opgaver og livet.

Han testede mig aldrig i hverken matematik eller personlighedstest. Det behøvede han ikke, og han forstod helt perfekt.

Han forstod bl.a. på et tidspunkt, at Metroxpress og jeg kunne være et godt match.

“Metroxpress ved det ikke endnu, at de har brug for en profil som dig” sagde han, “men nu tager vi lige ud at taler med dem”

Han havde ret. Et par måneder senere blev jeg ansat, og det var et suverænt match.

Jens Ulrik fik mig ikke ansat i det job,  fordi jeg var en erfaren CMO.

Jeg havde faktisk aldrig arbejdet som CMO før, og den historie fortalte mit CV jo også.

Han fik mig ansat pga. af min måde at tænke på. Min tilgang til opgaverne og pga. tilliden han havde til, at jeg ville kunne løfte den opgave, han foreslog Metroxpress at give mig.

Det var en meget innovativ måde  at arbejde på som headhunter, for den inkluderede mod og evnen til at tænke nyt og se sammenhænge, der ikke allerede var penslet ud på lærredet.

Det er nok atypisk for headhuntere, ikke at gå den lige og sikre vej.

Min pointe 
Innovation er den fremdrift de fleste af os leder efter.

Men innovation opstår ikke, når vi gør mere af det, vi plejer, eller tænker, som vi plejer.

Innovation opstår, når vi har modet til at gå nye veje og ad den vej, tester nye tilgange. Det er et mindset. Ikke en historik.

Det er det mindset, vi som ledere bør tilgå vores medarbejdere med, hvis vi søger innovation.

Derfor gør som Jens Ulrik, se den unge talentmasse med de briller på, der fortælle dig, hvad kan dette menneske skabe, mere end hvad har dette menneske af erfaring.

Det var mit held, at jeg mødte Jens Ulrik på det rette tidspunkt i mit liv. De fleste andre headhuntere ville have dumpet mig som uerfaren, og ikke relevant til de stillinger jeg fik.

Set i bakspejlet var det også heldigt, for de virksomheder jeg kom til.

Vi skabte sammen både vækst og  innovation, for jeg kunne ikke give dem, hvad de plejede at gøre. Jeg anede ikke, hvad det var. Jeg gav dem min måde at tænke på, og det førte os ad nye veje, der skabte vækst og innovation.

Tak til alle de innovative mennesker, der tør tænke anderledes, det gavner os alle. Jeg håber, at der denne sommer vil være mange unge talenter, der får chancen, fordi de erfarne viser mod, og ikke kun taler om innovation, men også praktiserer det.

Tak Jens Ulrik fordi du så mig.

 

 

 

 

 

 

 

 

Del indlægget og fortæl hvad du læser om

Flere indlæg af samme slags

Hvad mener du?