Du er her
Erfaringer fra et Innovationsprojekt Customer Experience Innovation New Age Business 

Erfaringer fra et Innovationsprojekt

Hvordan transformerer man en ældre analog forretning til en virksomhed, der sælger digitalt, arbejder i sprints, med kunderejser og agerer customer centric?

Jeg arbejdede som forretningskonsulent og blev i den forbindelse sat på som kommercielt lead i Innovationsteamet Yndlings – hos Alm. Brand.


På 8 måneder fik vi lanceret en ny webshop, eksekveret en ny og datadreven salg- og marketingstrategi, som skabte den vækst-traktion som resulterede i, at Yndlings blev nomineret til to Innovationspriser både nationalt og internationalt.

Fra analog salg til digital salg

Alm. Brand er en af Danmarks ældste forsikringsselskaber.

Salget har historisk set altid været håndbåret af assurandørerne, der besøger kunderne, og indgår aftaler omkring de rette forsikringsprodukter.

Det har fungeret fint, indtil den dag hvor Alm. Brand besluttede sig for, også at ville være et forsikringsselskab til den unge målgruppe.

De unge gider ikke have besøg af en assurandør, de gider slet ikke ringes op af en telesælger.

De gider ikke bruge mange minutter på at vælge en forsikring, de gider ikke betale ret meget for den, og når de beslutter sig for, at det skal være nu, at de skal have den forsikring, så må der ikke gå mere end max 10 min. fra beslutning til køb uanset tidspunkt på døgnet.

Kunderejsen

De googler, klikker, sammenligner og de handler. Slut.

The Next Generation bruger ikke det analoge salg.

Så virksomheder som Alm. Brand bliver nød til at være lige så stærke digitalt som analogt, men det digitale salg er ikke blot en ny salgskanal.

Det griber ind i alle de processer, der er bygget i historiske siloer mellem produktudvikling, marketing og salg. Det skaber paradigmeskifte, og kalder på et nyt mindset at eksekvere på.

Der skal tænkes nyt, og det var derfor at Alm. Brand hyrede et eksternt Innovationsteam, der både kunne bygge en brugervenlig webshop, skabe awareness hos målgruppen og salg via digitale medier.

Innovationsteamet

Vi var et team på 12 personer, og vi refererede til en styregruppe, som var en del af topledelsen hos Alm. Brand. De eksterne, vi kom fra Addition Consulting

 

70% af holdet var eksterne kræfter, som sikrede, at der blev tænkt nye innovative tanker, at der blev implementeret “best in class” e-commerce og digitalt salg.

Nyt blod eller eksterne hjerner er en ret vigtig del af et innovationsteam, da de ikke er begrænset af historik, interne processer og trækker erfaring ind i projektet på tværs af brancher.


Læs også: Hvordan skabes en innovationskultur?


I vores tilfælde byggede vi et læringsforløb ind, således at de eksterne vidensdelte og overførte den kompetence-ekspertise til interne ressourcer.

I sidste periode af projektet kunne de eksterne ressourcer løbende erstattes af interne medarbejdere.

Fra waterfall til agil

Vi arbejdede agilt, dvs. i konstante loops, hvor vi aldrig var bange for, at lave om på det vi først lancerede. Det var tilladt at lave fejl og blive klogere.

Fx. re-designede vi købsflowet 3 gange, før konverteringsraten var tilfredsstillende og gav den brugeroplevelse, vi søgte.

 

Fra data til indsigt

Vi arbejdede datadrevet, hvilket jo er den fordel, det digitale salg giver.

Hver gang vi lancerede en ny feature, skrev en ny tekst – split testede vi, og samlede data på konvertering og engagement.

Vi arbejde med to dataset: small data og big data.

Small data var via kundeinterviews, hvor vi interviewede både dem, der blev kunder og spurgte hvorfor, men også dem der burde være det, og hørte hvorfor ikke.

Big data var den data vi fik via Google Analytics, CRM, købsdata mm.

Datadrevet

For at arbejde datadrevet bliver man nød til at sikre sig, at ens digitale marketing er insourcet, og at du selv ejer dataen.

Mange store virksomheder har outsourcet deres digitale marketing, og oplever måske derfor ikke, at få den fordel som digitalt salg skaber, hvor du kan reagere realtime, fordi der typisk er for langt fra indsigt til handling.

En anden væsentlig ting er, at virksomhederne lærer ikke selv kunderne og deres adfærd at kende, det gør bureauet.

Fordi vi på dagsbasis overvågede dataen, kunne vi skrue op for det mediespend som gav os den rette trafik, og de budskaber som skabte konverteringen.

Vi arbejdede primært med medierne Google, Facebook, Instagram og brugte også PR.

Vi testede Snapchat og YouTube, men fravalgte det og fokuserede på at få styr på data og trafik fra Facebook og Google, for at gøre det simpelt og overskueligt.

 

Kunderejsen

Når de besøgende landede på websitet, havde vi bygget content funnels, som var skræddersyet til den specifikke kunderejse ifht. hvor kunden var på sin købsrejse.

 

Hvordan sælger man med Content Marketing?

Lyt til Help Marketing Podcasten – afsnit 199, hvor jeg taler med Eric Ziengs om, hvordan vi gjorde i Yndlings.

Eller læs dette blogpost: Content Marketing: fra støj til salg


Nysgerrig på min baggrund? Se mit CV her


 

Del indlægget og fortæl hvad du læser om

Flere indlæg af samme slags

One thought on “Erfaringer fra et Innovationsprojekt

  1. […] Læs også: Erfaringer fra et Innovationsprojekt […]

Hvad mener du?