Du er her
4 step: Fra støj til salg med content marketing Data Digital Marketing E-commerce Marketing Online Salg 

4 step: Fra støj til salg med content marketing

I 2008 blev den første smartphone lanceret, og de fleste af os fik en facebookprofil. Nogen af os oprettede vores første blog og alle fik et offentlig talerør, med mulighed for at være sit eget mediehus.

I slipstrømmen på det, udviklede der sig et ny marketinggreb – Content Marketing.

I dette blogindlæg får du de fire step, som vil tage din content marketing fra støj til salg.

1: Analyse
2: Test
3: Plan
4: Kunderejse-perspektivet

Bryd støjmuren

I takt med at verden fik flere publister, kom der mere støj.

Studier har vist, at vi er gået fra 3.000 daglige eksponeringer til over 20.000 på kort tid, med alt fra Coca cola reklamer, kattekillinge-videoer, facebook-post af nybagte boller eller instagram-fotos af advokadomadder.

Det indhold der bedst trænger igennem støjen er indhold med mening – fx fordi det giver inspiration, ny viden eller underholdning.

Kære Google..

I samme periode opstod der nye tendenser i Google. Vi havde efterhånden vænnet os til, at Google er leveringsdygtig på svar, så vi begyndte at google spørgsmål fx. hvordan bager jeg en chokoladekage?

Modsat tidligere hvor vi primært googlede i temaer fx. chokoladekage + opskrift.

Det gav os, der gerne vil sælge varen nye muligheder. Vi skulle blot sørge for, at når brugerne google på et behov vi kunne dække med vores produkt, at det var vores produkt Google henviste til. Metoden til det er Content Marketing.

Content Marketing

Content Marketing handler om at svare på det brugerne spørger om, at yde den hjælp eller inspiration som hjælper kunderne og dermed flytter dit produkt tættere på et salg.

For at kunne være relevant med den hjælp som kunden behøver, bliver du nød til at kende til kundens kunderejse.

Derfor vil den dygtige content marketer versionere sit indhold, således at der er forskelligt indhold til forskellige stadier på kunderejsen.

Content Marketing Case

I 2017 skulle vi skabe det, der kaldes for “Proof of Concept” på et nyt produkt i forsikringsbranchen.

Vi havde et lille markedsføringsbudget, og vi skulle på meget kort tid have solgt varen, for at blive godkendt.

Strategien var at skabe kvalificeret trafik og opmærksomhed via Content Marketing.

Step 1: Søgeordsanalysen

For at sikre, at du får kvalificeret trafik, bliver du nød til at vide, hvad dine kunder spørger om. Du kan hører dem i kundeservice, og du kan finde data i Google.

Dem der googler “billig forsikring” er kunder, der er købsklare. De skal konverteres på netop præmissen “billig forsikring”, og det er det indhold, du skal sørge for, at de møder, når de taster denne søgning.

Andre googler måske “nødvendig forsikring til unge”. De skal møde en anden type indhold.

Men først skal du finde ud af, hvad der søges efter, som dit produkt skal findes på i Google.

Da vi vidste, hvad der blev søgt på, lavede vi indhold som svarede på netop de spørgsmål, der blev søgt mest på.

På den måde får brandet langt mere læsetid og kvalificeret opmærksomhed, med større troværdighed end en traditionel reklame vil give.

Step 2: Microtest af content

Et andet spor vi havde kørende, var et Content Micro Test spor via Facebook.

Årsagen til at vi microtestede via Facebook, var fordi, vi kunne her hurtigt få en valid mængde data, som vi kunne konkludere ud fra.

Vi brugte en måned på at teste en stribe forskelligt indhold i form af artikler, video, konkurrencer og underholdning.

Step 3: Byg en redaktionel content kalender

Via microtest havde vi lært, hvilken en type indhold der gav mest opmærksomhed, størst engagement og hvilken type indhold vi konverterede på.

Ud fra den indsigt byggede vi en redaktionel content kalender, hvor hver dag havde et tema fx. SkadeOnsdag.

På den måde sikrede vi, at der var indhold, der skabte kvalificeret trafik af potentielle kunder, uanset hvor de var i deres kunderejse.

På toppen af den redaktionelle kalender, forsatte vi microtest af forskelligt indhold.

På den måde udviklede vores redaktionelle kalender sig hele tiden, på baggrund af det datamateriale vi indsamlede.

Step 4: Producer content ud fra kunderejse perspektivet

Ved at mappe kunderejsen op, kunne vi sikre os, at vi producerede indhold til hele kunderejsen, og sikre os, at vi førte kunden gennem købstragten, og til det sted, hvor interessen ender i salg.

Customer Journey End-2-End

Vi lavede indhold, der havde til formål både at tiltrække og fastholde kunder. Vi lavede også indhold, hvis formål var at lave mer´ salg.


Læs også: Customer Experience: erfaringer, resultater og læring


Next step

Nu har du læst om, hvordan vi arbejdede med datadrevet content i et kunderejse perspektiv, som skabte salg.

Men at kunne producere godt indhold er kun 50% af gamet. Du skal bruge mindst 50% af budgettet på, at distribuere indholdet.


Lyt til Help Marketing Podcasten – afsnit 199, hvor jeg taler med Eric Ziengs om, hvordan vi skabte salg via content marketing i Innovationsteamet Yndlings – for Alm. Brand.


I det næste blogpost fortæller jeg om erfaringerne med at bygge en god mediestrategi til content marketing.

Du kan skrive dig op til nyhedsbrevet her, så sender jeg dig, det næste indlæg til din mailboks.


Læs også: Erfaringer fra et Innovationsprojekt


Nysgerrig på min baggrund? Se mit CV her


 

Del indlægget og fortæl hvad du læser om

Flere indlæg af samme slags

One thought on “4 step: Fra støj til salg med content marketing

  1. […] Eller læs dette blogpost: Content Marketing: fra støj til salg […]

Hvad mener du?