Du er her

Bøger

Bøger

Her finder du blogpost, der handler om, de bøger jeg læser:

“Hvilken uddannelse har du taget siden du ved det?”
Den livslange – den der aldrig slutter, fordi der altid findes en ny bog, der skal læses. Her er et lille udvalg af de bøger, jeg læser.


De første 100 dage som leder. Af Lars Bo Hansen

Denne bog fik jeg af presidenten af Tartarklubben Claus Moesgaard. Claus har rådgivet ekstremt mange kommercielle topledere indenfor marketing og kommunikation. Læs denne her sagde han, og vær klar til dit næste job. Selvom man godt kender til begrebet “De første 100” dage som leder, hvor man helst ikke skal rokke for meget ved båden, men lave due dilligence og bygge en plan efter det, så ville jeg ønske at jeg havde læst denne lidt før.

Bogen bygger på en stribe erfaringer og interviews med danske topchefer, der deler deres metode og erfaring i hvordan det er at tiltræde som ny leder. Hvilke faldgrupper man skal være opmærksom på og hvordan man kommer godt fra start. Den er meget konkret og ganske velskrevet.


Elon Musk af Ashlee Vance

Ashlee Vance har med stor umage skrevet denne glimrende biografi om Elon Musk, 4. oplag udkom i 2017.

Man tænker, at stjerner som Musk og Elvis må have haft det nemt, for deres talent er da så indlysende. Overrasket bliver man, når man læser, hvor svært alt fra barndom, business og anerkendelse har været på vejen til at opnå netop det sidste. Dette er en bog om innovation, new age business, Silicon Valley og det med at være et menneske med meget store ambitioner og en jernvilje til at få det til at ske, som alle dømmer umuligt. Den er jo nærmest et “must-read” til den tid vi lever i.


Superconsumers af Eddie Yoon

Eddie Yoon har skrevet denne interessante bog om superconsumers, som ikke er at forveksle med heavy users. Superconsumers er dem, der elsker dit produkt og ved at lære dem at kende, kan du skabe god vækst. Denne bog er et godt indspark til marketingchefen på en vækstmission.
Se vedhæftet video fra eventet i Business Club – Tartarklubben, hvor Eddie forklarer begrebet superconsumers.




Gurubogen af Jonathan Løw

Den handler om 2 ting:

  • Nye løsninger til eksisterende problemer
  • Om at skabe – mening

Den handler også om innovation, iværksætteri og ledelse.

Bogen er fuld af karma og Lovebrands. Den er også tætpakket med alle mine idoler fx. Airbnb stifter Brian Chesky, optimisten Simon Sinek, Techstar stjernen David Cohen, Nobelprisvinderen Daniel Kahneman, Professor Edgar Shein, SuperJam fyren Fraser Doherty, Content Marketing-faderen Joe Pulizzi, Endomondo stifteren Mette Lykke – blot for at nævne nogle få.

Alle har skrevet et kapitel. Kort, med mening og visdom.

Et helt blogindlæg er dedikeret til denne bog – Find det her
  Businessbog: Gurubogen den udkommer i dag af Jonathan Løw


 

Small Data af Martin Lindstrøm.

Små ting skaber af og til store forandringer. Det er netop pointen i hans seneste bog “Small Data – the tiny clues that uncover huge trends”. 

Har du nogensinde tænkt på, hvad magneter på køleskabet fortæller, om den der bor der?

Hvordan farverne i krydderidåsen i Indien afslører, hvem der laver mad, og hvor gammel hun er? Hvorfor du næppe får succes i Dubai, hvis du bruger farven orange? Hvad der er markant anderledes i en teenagers morgenritualer i 2016 end i 1986?, eller hvilken nationalitet, der bevæger sig hurtigst gennem et museum?, og hvorfor det er brugbar viden, når du vil sælge en bil eller billetter til en forlystelsespark?.

Det har du sikkert ikke, og du har muligvis heller ikke tænkt, at dette er need-2-know for en dansk marketer, hvis marked ligger langt fra den eksotiske krydderiblanding, men det er præcis hvad Martin fortæller én i denne glimrende bog.

Et helt blogindlæg er dedikeret til denne bog – Find det her
 Small Data vil erstatte Big Data 
af Martin Lindstrøm


 

Sult i Paradis – opgøret med mageligheden af Rasmus Ankersen.

Denne bog handler om, hvorfor man bør skabe en virksomhedskultur, hvor medarbejderne altid kæmper, som står de på en brændende platform, og skal redde virksomheden. Der nævnes mange gode danske og internationale eksempler, som bekriver bogens pointe. Desuden indrages sportens verden og hvordan man regner ud, hvem der scorer det næste mål. Ikke fordi bogen også handler om sport, men fordi metoden kan anvendes i erhvervslivet.

Et helt blogindlæg er dedikeret til denne bog – Find det her  Sult i Paradis – opgør med mageligheden af Rasmus Ankersen