Help-marketing: Et b2b koncept fra min arbejdsplads
Her er et koncept, jeg er stolt af. I 2014 da jeg startede hos metroxpress byggede vi et inspirationssite til marketing med et tilhørende community, der handlede om help-marketing til marketingchefen. Det var et led i en inbound strategi, som vi senere rulle ud.
Situationen var den, at sælgerne ønskede mere opmærksomhed fra deres kunder, og møderne var ikke helt så nemme at få i bogen, som de før havde været. Så når Mohammed ikke kan komme til bjerget, så må bjerget komme til Mohammed, det sørgede vi for i marketing.
Inboundmarketing
En af de bærende ideer var, at invitere til gratis morgenseminar, for samarbejdspartnere og kolleger i marketingbranchen.
Vi bød på morgenmad og en briefing på marketingdiscipliner, der er oppe i tiden.
Dette er en attraktiv giveaway, som tilgengæld gør, at marketingchefen har lyst til at tilmelde sig vores nyhedsbrev, og følge vores marketingblog for at få sin invitation.
Det er en god idé, at have giveways på sit site. Det kan fx. være events, e-bøger og lign.
Med giveaways får du brugernes e-mail. Med e-mails og et marketing automation system, får du indsigt i brugerens interesser, og på den måde har du skabt en leadgenerator, der leverer kvalificerede leads.
Eventmarketing
Vi lancerede de første Brunch briefings i 2014, og har haft mere end 1.000 gæster på besøg.
100% har rated Brunch briefing som værende et arrangement, de gerne vil anbefale og deltage i igen.
Tilgengæld har vi fået “facetime” med kunder og potentielle kunder. Konceptet har fungeret som en leadgenerator for vores b2b sælgere.
Vi har holdt Brunch briefings om:
- Roi på Sociale medier
- Omnichannel marketing
- Nudging
- Human Brands
- Customer Experience
- Content Marketing
- Native Advertising
- Markedsføring til kvinder
- Sand identitet – om brand DNA





Event marketing er en disciplin især b2b-salgsorganisationer har taget til sig. Deres kunder er travle folk, som kan være svære at få opmærksomhed fra, og der er generelt ingen, der gider at modtage en salgstale mere.
Nye greb
Derfor er content marketing, help-marketing og event marketing nye greb, der giver dig taletid hos dine kunder – på den gode måde.
Præmissen er, at der leveres godt fagligt indhold, som hjælper kunderne med værktøjer og inspiration de kan bruge i deres arbejdsliv. På den måde får virksomheden iscenesat sin ekspertise, og bliver “top of mind” på discipliner, de gerne vil tage ejerskab på.
Dine kunder får et lille seminar med viden din virksomhed er ekspert i. Du får personlig kontakt og bygget en e-mail liste, som du kan sende mere inspiration ud på. Det er en win-win.
Vi leverede i 2016 mere end 4.000 kvalificerede leads til annoncesalget. Samme år øgede vi vores markedsandele på 5%, øgede vores salg med op til 38% i kampagneperioder. Den nedadgående salgskurve fra 2014, var vendt i en opadgående retning og så blev metroxpress solgt.
Derfor leder jeg efter nye udfordringer.
Læs også: Talen der konverterer helt vildt, hvordan skete det?
Kender du nogen, der har brug for en kommerciel chef?
Så leder jeg efter nye udfordringer – Tjek mit CV her
Læs også: Hvorfor er salg så personligt?
Vil du høre mere?
Jeg holder foredrag om salg, markedsføring og customer experience.
Jeg drikker også kaffe.
Hvis du mener, at vi bør mødes, så kan du kontakte mig på 21 19 34 03 eller mail på mie.bilberg (a) gmail.com