Srategisk marketing Title

Marketing er industriens greb til at sælge varen til forbrugerne. Hver gang industrien oplever en revolution, udvikles der i marketing nye greb til at differentiere sig fra markedet.

Lige nu er den fjerde industrielle revolution over os, og markedet er igen ved at finde nye greb til at differentiere sig, og være det unikke brand, der skiller sig ud i et gigantisk marked med ufattelig mange muligheder.

Jeg fik en opgave.

Jeg skulle komme, som den New Age Marketer jeg er, og præsentere Trends i Marketing, for 100 studerende hos KEA – Københavns Erhvervsakademi på en time.

Hvordan gør man lige det?.

For er der en branche, der har en trillion trends, så er det da vist marketing.

Dette indlæg handler om de Tre Mega Trends, en new age marketer arbejder efter, jeg kalder dem:

1: Mad-Men Metoden, 2: Amazon.com Metoden og 3: UBER- Metoden.

Retningen defineres af Mega Trends.

Set i helikopterperspektiv er der tre mega trends, som har domineret marketing, de har fulgt skiftet i den industrielle revolution.

1: Branding – opmærksomhed

2: Data – indsigt

3: Customer Experience – oplevelsen

Purpose Branding

Thomas Kloster der er brandingekspert har opfundet et begreb, der hedder Goodvertising.

Begrebet handler i korte træk om, at man markedsfører virksomhedens formål frem for produktets egenskaber.

På den måde giver det produktet en højere mening, og bliver associeret med noget godt, der skaber værdi for dig, og for det samfund du bekymrer dig om.

Dine Unique Selling Propositions (unikke fordele) er stadig vigtige, men nu med en bæredygtighedsagenda, hvor forskellen ikke kun knytter sig produktets differentiering, men til den mening brandet skaber for dig på et højere niveau.

Vil du læse mere om Branding – The New Age Way og se et eksempel, hvor det gik helt galt – så klik her.

Data – nu bliver det personligt

Den tredje industrielle revolution gav os i halvfjerdserne computer, elektronik og automatisering. Med computeren fik vi mulighed for online handel. Online forretning giver os mulighed for at få data.

Vi har i årevis opsamlet data. Data giver indsigt, og data kan sælges.

Den nye trend i dataopsamlingen er, at vi er begyndt at anvende data intelligent, dvs. søge indsigter i vores data, som kan målrettes til vores kunder med en-til-en dialog.

Kære Frank. Du plejer at være glad for den blå kaffe. Nu har vi fået en grøn variant, som er tilsat en smag, som vi tror, du kan lide. Har du lyst til at smage? Kom ind i butikken i morgen, vi deler smagsprøver ud.

 

Vil du læse mere om Mega Trend 2: Data – The New Age Way – så klik her.

Customer Experience

Den fjerde industrielle revolution er over os. I 2007 fik vi Trustpilot. I 2011 begyndte vi at tale om A New Era of Thinking.

Oplevelsen

I den fjerde industrielle revolution har vi sat fokus på oplevelsen.

Det er ikke længere brandet, der definerer, hvad det står for – men forbrugerne. Blandt andet derfor er kundeoplevelsen, kommet i fokus.

Det er jo ikke sådan for alvor nyt.

Det der er helt nyt, er en customer centric tilgang modsat en brand centric tilgang.


Læs også: Hvad er Customer Experience?


En customer centric tilgang

Airbnb og UBER er to virksomheder, der har opfundet et produkt med et udefra og ind perspektiv.

De har sat sig ind i kunderejsen hos den forbruger, der skal booke en taxi eller et sted at bo i Barcelona og spurgt:

– hvad er vigtigt for forbrugeren?
– hvad er hendes bekymringer i forbindelse med købet?
– hvordan kan vi som virksomhed, hjælpe hende bedst muligt i forbindelse med købet, dermed gøre os til hendes foretrukne valg?

Et fokus på hendes køb, fremfor virksomhedens salg.

Vil du læse mere om Mega Trend: Customer Experience – The New Age Way – så klik her

Resumé

De Tre Mega Trend som en New Age Marketer mestrer er:

Branding:
God branding giver opmærksomhed, dit brand-arkitektur skal kommunikere hvorfor virksomheden er til på et plan, der giver mening og relevans. Ikke et what eller how – men et WHY.

Data:
Data giver mulighed for indsigt, der giver dig mulighed for at træffe beslutninger på baggrund af data. I data finder du indsigter, som du kan målrette en-til-en dialogen med kunderne, dermed bliver du mere relevant.

Customer Experience:
Handler om at prioritere kundens oplevelse og tænke End-to-End, i din kunderejse perspektivering. Kunderejsen er, dét er den ramme du så arbejder efter, når du søsætter initiativer, der skal hjælpe produktet til et bedre salg.

Hvordan gør du så det?
Der findes et utal af teknologiske værktøjer og metoder, som du kan kaste dig over, men nu har du styr på de Tre Mega Trends.

I denne video kan du se, hvordan vi flettede de tre trends ind i vores nye vækststrategi hos Metroxpress (2015-2017), som inkluderede et nyt brandarkitektur, en ny dataopsamler, fokus på oplevelsen og en ny kunde fokuseret tilgang.

Branding, Data og Customer Experience – The New Age Way here you go:

 


Læs også: Mega Trend: Branding – The New Age Way


Læs også: Mega Trend: Data – nu bliver det personligt


Læs også: Mega Trend: Customer Experience – The New Age Way