Commerce Blog Post title

Social commerce er den næste digitale shopping revolution, og den vil ændre folks indkøbsadfærd lige så vel, som internethandel har gjort det de seneste tyve år. Som enhver revolution vil den bringe uventede forandringer, men også give nye muligheder.

Ifølge Hootsuit er 63 pct. af verdens befolkning brugere af internettet, det svarer til 5 mia. ud af en befolkning på 7,9 mia. Her er adoptionen af internettet særlig høj i Nordeuropa med 98 pct. med Danmark som nummer et med 99 pct.
 
Ud af alle internetbrugere er 4,65 mia. brugere af sociale medier, hvilket svarer til 59 pct. af hele verdens befolkning. Internettet har en Year-On-Year (YOY) vækst på 4,1 pct., mens sociale medier har en YOY vækst på 7,5 pct. 
 
De mest besøgte websites på internettet er ifølge. Similarweb – Google som nummer et, efterfulgt af de to største sociale medier YouTube og Facebook.

Sociale medier er derfor afgørende vigtige for virksomheder ikke bare at være tilstede på, men at tænke ind i kunderejsen, både før, under og efter et køb. 

Salg på social medier

”Social commerce” defineres, som når hele indkøbsrejsen fra produktopdagelse til check-out foregår på et social medie. 
 
I 2021 nåede det globale salg via sociale medier 492 mia. dollars, men det forventes at blive næsten tredoblet i 2025 til 1,2 billioner dollars ifølge en undersøgelse fra Accenture. 

Under coronapandemien har det vist sig, hvilke store muligheder, der er ved at aktivere den tredje online salgskanal social commerce. Butikker er i dag ikke bare et fysisk udsalgssted, men et showroom og en del af en virksomheds digitale økosystem.  

“Shop now”- features er blevet populære på både Facebook og Instagram, ligesom liveshopping er kommet for at blive. Det er en klar strategisk satsning fra Facebook, som også vil inkludere andre af deres platforme som WhatsApp og Messenger. Andre sociale medier som TikTok, YouTube, Pinterest, WeChat og Twitter eksperimenterer også med “Køb nu”- knapper, så man ikke skal forlade platformen for at købe.  
 
TikTok har med et nyt partnerskab med Shopify udvidet med et salgsværktøj, der integrerer elementer, der tilskynder til impulskøb fx links i bio, hurtig check out flows og integration med sociale betalingsværktøjer.

Kina er førende

Kina er den førende nation i verden, når det kommer til e-commerce. Derfor er det vigtigt, for de danske virksomheder, at holde øje med hvad der sker i Kina på den front. 

46,3 pct. af detailsalget i Kina foregår nu via e-commerce, viser tal fra Emarketer og DI´s lokale Kina-kontor bekræfter, at fokus for salget i Kina er – online salg. Det er først og fremmest via markedspladser, at transaktionerne sker i Kina, men social commerce stiger med 25 pct. ifølge Statista og udgør nu 14pct. af hele Kina e-commerce andel. Derfor er social commerce, den salgskanal alles øjne er rettet mod. 

I Danmark har vi mærket bevægelsen nok til, at vi nu holder øje med Kina for at lære mere. 

Liveshopping

Salg via sociale medier, bl.a. i form af liveshopping er blevet vældigt populært og en ny måde både at sælge på. Der streames live fra de fysiske butikker, mens ekspedienterne for rullende kameraer viser produkterne frem, og forbrugerne kan følge eventet online og købe de viste produkter undervejs. Sociale medier er også en god måde at skabe relationer til kunderne i en skalerbar form.  
 
På den måde bliver de sociale medier stadig mere relevante og er ikke længere kun en platform til at søge efter information eller forbindes med sit netværk på, men en del af en integreret købsproces. Det, og influencers betydning, altså folk med mange følgere, gør sociale medier til meget kraftfulde kanaler. 

Det har både B2B og B2C virksomheder forstået i noget tid. Det nye er, at sociale medier ikke længere kun er for marketing. Sociale medier er også en salgskanal, og influenters er ikke kun for B2C, det er også for B2B.

B2C til B2B

Ligesom i andre trends indenfor online salg, så er udviklingen længst fremme i B2C-segmentet, men teknologierne og forretningsmodellerne spreder sig hurtigt til B2B virksomheder.  
 
Vi ser, at B2B virksomheder har taget trenden til sig og i stedet for at sende kørende sælgere på vejene, vil specialister i stigende grad præsentere de nye produkter via live- og on demand streaming på webshoppen eller andre kanaler, hvor kunderne er tæt på en købsknap. 

Dinex, der sælger udstødningssystemer til tunge køretøjer, har fx lanceret et virtuelt showroom, hvor de introducerer nye produkter og laver gode produkt fremvisninger – inspireret af liveshopping trenden.