Commerce Blog Post title

Online salg på Danmarks fem største eksportmarkeder domineres af store markedspladsspillere som Amazon og Alibaba. Men der findes også mange niche online markedspladser som fx danske Vivino for salg af vin eller canadiske Vendasta for B2B salg af software.

De danske virksomheder skal til at tage stilling til hvilken mulighed markedspladser er for dem.  
E-eksport? Kontrol? Mærkekendskab?

E-eksport

Kun 6% af de danske virksomheder har salg via markedspladser, viser en analyse fra DI. Det er især SMV´erne der i stigende grad fået øje for potentialet ifht. eksportsalg, da det er en hurtigere vej til nye markeder.

Generelt er danske virksomheder tøvende og uvante med den salgsmodel, så nok er vi det mest digitaliseret samfund i verden og det land med flest digitale salgskanaler i Europa, men vi er bag EU gennemsnittet, når det kommer til at sælger over grænsen, hvor online salg er domineret af markedspladser.

Kontrol

For andre virksomheder, der bliver listet på de store markedspladser, handler det om kontrol over mærket og produktbeskrivelserne. Jonas Færing, der er co-founder hos The Army Painter siger det således:

– Dit produkt er online, hvad enten du vil det eller ej. På Amazon kan du vælge at være i kontrol, hvis du lister din virksomhed som ejer af produktet og dermed til retten med at lave produktbeskrivelserne og at uploade produktbillederne.
 
Mange producenter har måtte erfare, at medmindre at de har meget specifikke betingelser i kontrakten med alle forhandlere, så havner deres produkter før eller siden på Amazon. Men selvom at det er forhandlere, der sælger dine produkter på Amazon, bør du sikre dig, at du er registreret som produkt- og brandejer, så du kan være i kontrol med brandoplevelsen.

Virksomheder bliver selv til markedspladser

Denne trend med markedspladser er tosporet, for der er også en stigende trend, hvor virksomheder selv opretter en markedsplads som fx Satair, der sælger reservedele til flyindustrien.  
 
Hvorfor gør virksomheder det? Egentlig er det meget enkelt – de tager ejerskab på det salg, de ved alligevel foregår i økosystemet af deres produkter. Det er en slags one-stop løsning.

Markedspladser spiller en stigende rolle for både indkøbere og forbrugere og dermed for både B2B og B2C salget. Markedspladser er nutidens storcentre og skiller sig ud for deres evne til at tiltrække købere og tilbyde tjenester, som mange virksomheder ikke er i stand til at tilbyde.  
 
Amazon er størst i de vestlige lande og kendt af de fleste, men det er stadig nyt for mange danske virksomheder, at Amazon lancerede et B2B forretningsben – Amazon Business i 2015 og omsatte i 2021 for 25 mia. USD. Amazon sidder derfor i dag på en meget høj markedsandel på nogle af de vigtigste markeder for danske virksomheder.