Du er her
Mega Trend 2: Data – nu bliver det personligt Business Data Marketing 

Mega Trend 2: Data – nu bliver det personligt

Data er Marketings anden Mega Trend – jeg kalder den her for “Amazon.com – metoden”.  Marketing er industriens greb til at sælge varen til forbrugerne. Hver gang industrien oplever en revolution, udvikles der i marketing nye greb til at differentiere sig fra markedet.

Data – nu bliver det personligt

Den tredje industrielle revolution gav os i halvfjerdserne computer, elektronik og automatisering.

Der sker altid en forskydning i forhold til, hvornår vi begynder at tale om tingene, til hvornår det bruges mainstream forretningsmæssigt.

I 1995 fik vi amazon.com.
I 2001 fik vi Just Eat.dk.

Med computeren fik vi mulighed for online handel. Online forretning giver os mulighed for at få data.

Vi har i årevis opsamlet data. Nu kan vi bruge dem, og vi kan sælge dem.

Den nye trend i data er, at vi er begyndt at anvende data intelligent, dvs. søge indsigter i vores data, som kan målrettes til vores kunder med en-til-en dialog.

Kære Frank. Du plejer at være glad for den blå kaffe. Nu har vi fået en grøn variant, som er tilsat en smag, vi tror du kan lide, nu hvor du er så glad for den blå. Har du lyst til at smage? Kom ind i butikken i morgen, vi deler smagsprøver ud.

80% af verdens data er stadig ustruktureret iflg. IBM. Der er stadig et stykke vej at gå, for de fleste af os, før vi har intelligent databrug.

Personaliseret data der er så upersonlige, at de er irriterende.

Får du også nyhedsbrevet fra Matas?
Matas har én af Danmarks største kundeklubber. Uge efter uge sender de nyhedsbreve, som er både irrelevante og upersonlige. Man kan ikke få lov til at afmelde sig deres nyhedsbreve uden at melde sig ud af klubben. De tvinger dig altså til at modtage deres nyhedsbreve.

De har deres data, men det er som om, at de ikke rigtig bruger dem.

Tilgengæld hvis du er medlem af Nepresso®Club, så modtager du en reminder, lige inden du løber tør for kaffe. Hvis de har fået en ny smagsvariant, som du kan tænkes, at kunne lide, baseret på den købsadfærd du har vist, så skriver de også det til dig.

Data er den nye valuta

Saxo.com vil som en nyhed i 2017 sælge brugerdata til forlag og forfattere skriver mediawatch.dk 

Data er blevet til den nye valuta.

Den kan sælges, og den kan bruges.

Resumé

·         Opsaml data og søg indsigt på dine kunder, så du på den lange bane, kan blive personlig eller kald det relevant.

·         Data er den nye valuta, du kan bruge den, og du kan sælge den.

 


Læs også: Tre Mega Trend i Marketing, som en New Age Marketer har styr på


Læs også: Tre Mega Trend i Marketing 4: Customer Experience


Læs også: Tre Mega Trend i Marketing 2: Branding – The New Age Way


 

Del indlægget og fortæl hvad du læser om

Flere indlæg af samme slags

Hvad mener du?